Wat zijn de associaties van kleuren?

Team

Kleuren en hun associaties.

Bij de ontwikkeling van een website is het zeer belangrijk dat het ontwerp hand in hand gaat met de gevoelens die een onderneming wilt uitstralen. Kleuren komen daarbij van pas, aangezien wij kleuren onbewust associëren met gevoelens of emoties. Daarom is het zeer belangrijk dat je de kleuren van je site juist kiest.

Deze kleuren geven een eerste indruk op de bezoekers en wekken meteen gevoelens op. Daarom wordt er veel belang gehecht aan dit fenomeen. Je ziet dit ook terugkomen in het dagelijks leven, bij bijvoorbeeld een verkeersbord of een advertentie.

We zullen als voorbeeld een van de beroemdste ketens nemen van onze tijd, McDonalds. McDonalds heeft vaak rood en geel in zijn kleurenpalet. Waarom zou je denken? De combinatie van die twee kleuren zou mensen hongerig maken en de stofwisseling een boost geven. De kleur geel straalt tevens ook optimisme uit. Dit fenomeen wordt ook wel de ‘ketchup-mosterd theorie’ genoemd. De kleur rood doet je ook denken dat hetgeen wat je ziet, dichterbij lijkt dan het is. Dit komt natuurlijk goed van pas bij hun grote logopalen langs de snelwegen.

 

We hebben nog enkele kleuren en hun associaties opgelijst voor je:


Rood: warmte, dynamiek, kracht, agressief,


Roos: schattigheid, vrouwelijk, zachtheid, liefde, zorg,


Blauw: vrede, harmonie, vertrouwen, kalmte, loyaliteit


Groen: gezondheid, natuur, balans, ontspanning, groei


Zwart: vertrouwen, kracht, mysterie, chique, formeel, chique


Geel: lichtheid, kalmte, hoop, creativiteit

Bekijk ook deze blogposts

call to action image

Call to action: wat, hoe en waarom?

Wat is een Call to action? Call to action, ook wel CTA genoemd, is een begrip die vaak voorkomt in…

Lees meer

Wat is responsiviteit?

Het fenomeen responsiviteit. Veel webdevelop agencies praten over responsiviteit en veel mensen vinden dat ook van groot belang. Maar wat…

Lees meer
laptop online branding

Waarom focussen op online branding

Waarom jij je zou moeten focussen op online branding Online branding is het fenomeen dat te maken heeft met hoe…

Lees meer
Arrow-up