call to action image

Call to action: wat, hoe en waarom?

Team

Wat is een Call to action?

Call to action, ook wel CTA genoemd, is een begrip die vaak voorkomt in de marketingwereld. Het kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen, teksten en/of knoppen zijn die de aandacht trekken van je bezoekers en hen motiveert om een specifieke actie te ondernemen. Met een oproep tot actie geef je dus aan wat jouw bezoeker kan doen op jouw website.

Voorbeelden van CTA’s zijn: het bestellen van een product, het bellen van een telefoonnummer, het downloaden van een white paper enzovoort.

CTA’s worden vooral gebruikt op websites, advertenties, televisiereclames en mailings.

Een goede call to action

Bij een goede call to action moet je letten op:

  • Tekst
  • Kleur
  • Illustraties
  • Grootte
  • Begrijpelijkheid
  • Testen

Let bij een goede call to action op een korte maar krachtige tekst, bijvoorbeeld: “Kijk een maand gratis”, de bekende CTA van Netflix. Daarbij zijn de kleur, de illustraties en de grootte van de CTA van belang. Laat je CTA’s opvallen met goede design. Ook moet je er zeker van zijn dat je CTA begrijpelijk is. Is het duidelijk waar je naar verwijst? Weet de bezoeker wat te verwachten als hij/zij op de knop drukt? Tenslotte is het zeer belangrijk dat je je CTA’s blijft testen. Alle wijzigingen aan je CTA’s moeten goed in de gaten gehouden worden. Je moet er zeker van zijn dat je aanpassingen doorvoert die je CTA daadwerkelijk beter maakt dan eerst.

Waarom is het zo cruciaal?

Stel je begeeft jezelf op een website zonder verwijzingen en shortcuts naar een product of einddoel, de vraag die je dan zou kunnen stellen is of je het duidelijk zou vinden. Het is aangewezen dat mensen snel afhaken bij het bezoeken van een website wellicht zou het wel hiermee te maken kunnen hebben. Een goede CTA zou ervoor kunnen zorgen dat mensen niet snel afhaken en veel geïnteresseerder zouden kunnen zijn in jouw onderneming of product.

Wat zal het resulterend effect zijn?

Goede CTA’s zorgen voor een enorme boost in conversies en de mogelijkheid om je publiek te vergroten.

  • Structuur en duidelijkheid
    Eerst en vooral zorgen CTA’s voor meer structuur en duidelijkheid, twee dingen waar de bezoeker warm voor staat.
  • Enorme boost in conversies
    Vaak worden CTA’s gebruikt om uw klanten te begeleiden in het aankoopproces. Dit zijn de zogenaamde “bestel nu” of “betaal nu” knoppen. U kunt ze als overbodig beschouwen, maar ze vergroten wel de kans dat mensen die ene aankoop uiteindelijk toch doen.
  • Publiek vergroten
    Soms kunnen CTA’s zich richten op het bouwen van een publiek; zoals degenen die mensen aanmoedigen om zich te abonneren op nieuwsbrieven, of om de ‘like’ of ‘follow’ knop op Facebook, Twitter, en dergelijke te gebruiken. Deze leveren niet direct winst op, maar zijn toch essentieel voor de natuurlijke groei van je publiek.

Bij NathanDesign hechten we enorm veel belang aan goede, strategische en werkende call to actions. Bij NathanDesign zijn we ervan overtuigd dat call to actions enorm belangrijk zijn en staan altijd klaar om je hierrond te adviseren. Wij hebben ervaring met call to actions bij online (websites en films) en offline (flyers, visitekaartjes) media.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies.

Bekijk ook deze blogposts

article image seo

Het belang van goede SEO

Wat is SEO? Google Ads, sociale media en veel andere platformen kunnen je heel wat websiteverkeer opleveren. Nog een zeer…

Lees meer
cybercrime blog photo

Cybercrime: wat is het en tips

Cybercrime in a nutshell Cybercrime omvat alle vormen van criminaliteit waarbij eencomputer of internet wordt gebruikt. Vaak voor komende vormen…

Lees meer

Wat zijn de associaties van kleuren?

Kleuren en hun associaties. Bij de ontwikkeling van een website is het zeer belangrijk dat het ontwerp hand in hand…

Lees meer
Arrow-up